Serwis Auto Reich posiada wieloletnie doświadczenie w naprawie i regeneracji rozruszników i alternatorów w samochodach osobowych i dostawczych.
Nasza procedura naprawy wygląda następująco:
- na samym początku sprawdzamy czy na pewno przekazany nam alternator lub rozrusznik jest wadliwy. Wykonujemy to na specjalnym stole probierczym. Chyba że wymieniony powyżej podzespół jest zamontowany w samochodzie, w takim przypadku sprawdzamy czy na pewno jest pobór prądu, czy dochodzi prąd do elementu itp. Jeśli „nie” to wymontowujemy alternator lub rozrusznik. Lepiej sprawdzić to wcześniej, przed wymontowaniem, ponieważ może się okazać że winnym np. nie zapalania naszego samochodu jest zupełnie co innego niż nam się mogło wydawać.
- jeśli wynik testu jest nieprawidłowy, rozkładamy podzespół na poszczególne elementy, patrząc wnikliwie na każdy z nich
- wszystko dokładnie czyścimy, uszkodzone części lub mocno zużyte zastępujemy nowymi (tylko sprawdzonych producentów, często oryginalnych). Lutujemy, nadmierne luzy w łożyskowaniu eliminujemy itd.
- po ukończeniu prac i złożeniu do swojej pierwotnej konstrukcji alternator bądź rozrusznik, ponownie sprawdzamy podzespół na stole probierczym czy regeneracja wyeliminowała wszystkie błędy
- sprawdzony w 100% podzespół dostarczamy Państwu do ręki, jeśli otrzymaliśmy go „luzem” lub montujemy go w samochodzie.
Rozrusznik
Silnik elektryczny zwany rozrusznikiem jest wykorzystywany do doprowadzenia silnika spalinowego do prędkości obrotowej rozruchu. Zazębienie zębnika rozrusznika wraz z wieńcem koła zamachowego tworzy się moment obrotowy rozrusznika który przekazywany jest do silnika spalinowego. Rozrusznik wprawia w ruch koło zamachowe silnika. Silnik osiąga wtedy minimalną prędkość obrotową rozruchu jaka jest potrzebna do zapłonu paliwa w cylindrach.
Niby wszystkie wyglądają tak samo, ale…
Różnią się one:
- budową
- wymiarami zewnętrznymi
- mocą elektryczną
- liczbą zębów
- kierunkiem obrotów
- znamionowym napięciem pracy
- zasadą działania mechanizmu sprzęgającego
- modułem zębnika
Różne przyczyny nie kręcenia rozrusznika lub złego działania:
- skorodowany przewód masowy
- rozładowany akumulator
- zbyt niskie napięcie dochodzące do rozrusznika
- awaria mechanizmu sprzęgającego lub widełek sprzęgających
- awaria „bendiksu”
- słaby kontakt styków elektrycznych
- zużyty zębnik
- zużyte szczotki
Alternator
Alternator nazywany trójfazową prądnicą prądu przemiennego, zasila instalację elektryczną pojazdów samochodowych, poprzez ładowanie akumulatora. Dzieje się tak za pomocą zmiany energii mechanicznej w prąd stały.
Zepsuty alternator? Co może na to wskazywać?
- szybkie rozładowywanie akumulatora
- stale świecąca się kontrolka ładowanie akumulatora
- podczas włączonego zapłonu, brak zapalonej kontrolki ładowania akumulatora
- szybkie przepalanie żarówek spowodowane niejednostajnym świeceniem się światła
Jakie usterki w alternatorze mogą występować najczęściej?
- zużyte łożyska
- zwarcie
- brud i zanieczyszczenia
- przebicia w uzwojeniu
- zużyte szczotki
- wadliwy regulator napięcia